• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Wybory widać blisko. Ja bym dorzucil jeszcze tunel pod Pacholkiem (2)

    Powinno zażreć.

    A serio. Zwiekszanie przepustowości Spacerowej dla zwykłych samochodów, bez połączenia do drogi zielonej to absurd. Oliwy nie da sie przebudować a i przy obecnej Spacerowej jest zawalona na amen.

    Innymi slowy warianty powinny być dwa:
    albo mamy kasę i robimy dobrze - pelny, dwupasmowy uklad drogowy z dwoma buspasami i połaczeniem z drogą zieloną (i przebudową węzła Wysoka).
    Albo nie mamy kasy i ratujemy to co jest - zakaz wyprzedzania na calej dlugości, pojedynczy buspas (bez prawa ruchu dla indywidualnego transportu) o zmiennym kierunku, najlepiej osobno, tak, aby nie zakłócić ruchu na istniejacej drodze, rondo na Wysokiej, utwardzenie istniejacej drogi rowerowej w lesie (ewentualnie z delikatnym doswietleniem w poziomie jezdni, ale i to zbedne), zakaz poruszania się pojazdów cieżarowych powyżej 3,5 tony.

    • 11 2

    • popuierwsze niema czegos takiego jak droga zielona jest szkodliwy wymysł urzednikó zrujnowania parku Reagana i krainy zabawy (1)

      • 1 1

      • Popuierwsze to urzednikó nie ophoci

        co w krainie zabawy. Na moje to zostań tam.

        • 0 0

  • Spacerowa już jak był poprzedni remont powinna mieć po 2 pasy (9)

    plus scieżki rowerowe. Spacerowa powinna mieć po 2 pasy w każdą stronę, tak jak Słowackiego. W przyszłości jak będzie tunel to będzie można połączyć z drogą zieloną.
    A tak znowu bezsensowne modyfikacje drogi które nie wiele zmienią.

    • 247 18

    • ale dwa buspasy moga potem zamienic na normalne niskim kosztem wiec ok (1)

      • 4 10

      • Będzie jak z podwyżka VAT u Tuska - na 2 lata

        A jest już pewnie 10

        • 5 5

    • Naiwniaku tunelu nie bedzie nigdy!!I nigdy niemiał byc . (1)

      • 9 7

      • Chciałbym by ktoś z mocą urzędu...

        ... Na to spojrzał. Bo kost zatrzymania "damroki" w celach propagandowych był całkiem spory.

        • 0 0

    • A jak, według Ciebie poradzić sobie ze spiętrzeniem ruchu z tych dwóch pasów w Oliwie? Bo tunel jest wyłącznie mrzonką.

      • 7 2

    • Conajmniej

      • 1 2

    • Dokładnie. Kolejna inwestycja źle zaplanowana.

      Dobrze pamiętam korki w trakcie remontu Spacrerowej. Urzędnicy - amatorzy znowu fundują nam stanie w korkach pewnie przez 2 lata, zamiast zrobić to poprzednim razem.
      Smieszne była batalia o lewoskręty z Havla na Armii Krajowej. Trzeba było kilku podejść i znowu kilkunastu lat, żeby zrobić coś w miarę działającego. I niech nie tłumaczą się, że wtedy ruch samiochodowy był mniejszy, bo projektuje się nie na sytuację dzisiaj, ale na przyszłość - 5 czy nawet 10 lat do przodu. Albo słynna spalarnia śmieci, któa juz w tej chwili nie będzie mogła obsłużyć Gdańska. Urzędncy - amatorzy tłumaczyli się tym, że liczba mieszkańców Gdańska mocno wzrosła. Nic bardziej durnego - wzrosty były minimalne. Teraz dopiero przybyło nam ze 150 tysięcy Ukraińców i co powiedzą na to władze Gdańska w kontekście działania spalarni?

      • 7 2

    • Co ci dadzą te dwa pasy, geniuszu, jak dojedziesz nimi do końca Spacerowej?

      Czy to z jednej czy z drugiej strony. Od strony Oliwy zwęża się do jednopasmowej ulicy Stary Rynek Oliwski, z kilkusetletnimi zabytkami po obu stronach, więc do dwóch pasów tego nie poszerzysz. Z drugiej strony, przy obwodnicy, kończy się jednopasmowym wiaduktem. Tak więc, nawet gdybyś poszerzył Spacerową do dziesięciu pasów, nie zwiększy to przepustowości ani trochę, spowoduje tylko dodatkowy bałagan, gdy po dojechaniu do końca trzeba się znów zmieścić na jednym pasie

      • 8 3

    • ma rację

      ma rację

      • 0 0

  • To nic nie da, oliwa zatrzyma wszystko w korku...

    • 11 1

  • Kiedy w końcu będą światła na spacerowej

    • 2 2

  • 20 lat temu

    20 lat temu rozkopano i zamknięto odcinkami Spacerową na prawie rok. Po to żeby dodać pobocza... Pamiętam jaki wtedy byłem wściekły, zróbcie od razu po dwa pasy w każdą stronę! Dawno już nie mieszkam na Osowej ale i**otyzm tamtego remontu pamiętam dobrze.

    • 14 0

  • Najlepsza opcja - normalna droga 2x2 z pasami rowerowymi.

    • 6 1

  • Spacerowa to nie tylko ilość pasów

    Spacerowa to nie tylko ilość pasów, to przede wszystkim zdolność oliwy i osowy do wchłonięcia większej ilości pojazdów.
    co z tego że będzie więcej pasów skoro całość i tak za korkuje się w Osowie lub Oliwie
    większym problemem jest modyfikacja aby odebrać tą ilość ruchu

    • 12 0

  • I obowiązkowo

    ze 4-5 przejsc dla pieszych na calym odcinku...

    • 5 2

  • Bus pass w obu kierunkach

    Bo za chwilę będzie znowu ciasno i głupiego robota a ci na rowerach niech jadą przez las bo chyba nie ma większej bzdury niż jazda rowerem w unoszących się spalinach

    • 4 2

  • Prosta historia...

    ...bus pas to niewykorzystany w pełni pas drogowy, zazwyczaj pusty, a reszta i tak tonie w korkach. Powinny być cztery normalne pasy jak na Słowackiego!!!!

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane