• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony wyżej niż nowe pociągi. Dlaczego?

Patryk Szczerba
18 stycznia 2024, godz. 11:15  Raport
Opinie (208)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Wsiadanie do nowych pociągów kursujących na linii SKM może być problemem.

Pasażerowie SKM zwrócili uwagę, że podłoga w nowych pociągach Impuls znajduje się poniżej krawędzi peronów. - Dla niektórych może to być problem - zauważają. SKM odpowiada, że te składy kursują po Trójmieście tylko tymczasowo, a docelowo będą obsługiwać połączenia regionalne, gdzie perony są niższe. - W 2025 roku pojawi się 20 pojazdów w wersji aglomeracyjnej, specjalnie do obsługi odcinka Gdańsk Śródmieście-Wejherowo. Na razie dodatkowo informujemy na stacjach pasażerów, by zachowali ostrożność - tłumaczą.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport



Czy miewasz kłopoty przy wsiadaniu do pociągu SKM?

Przypomnijmy:

  • Nowe Impulsy wyjechały na tory na początku grudnia.
  • Razem jeżdżą cztery składy. Kursują zestawione z dwóch jednostek.
  • Każda jednostka pomieści ok. 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących.
  • Pociągi posiadają też 16 miejsc rowerowych.


Nowe pociągi na linii SKM od czwartku Nowe pociągi na linii SKM od czwartku

- Zakup tych ośmiu nowych Impulsów to efekt porozumienia Samorządu Województwa Pomorskiego ze spółką PKP SKM w Trójmieście podpisanego w marcu 2023 r., dotyczącego wspólnego wykorzystania pozyskanego przez przewoźnika dofinansowania unijnego w kwocie ok. 154 mln zł. Właścicielem pojazdów jest samorząd, a ich użytkownikiem przez najbliższe 5 lat (do końca trwałości projektu) spółka PKP SKM - wskazuje Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowe pociągi dla SKM. Film z grudnia





Pasażerowie chwalą pociągi, ale narzekają na próg



Pasażerowie chwalą nowe pociągi, ale jest jeden szkopuł - różnica w wysokości krawędzi peronu i pociągu, która wynosi 20 cm. Zwrócił na to uwagę nasz czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

09:46 16 STYCZNIA

Pociąg Impuls 2 - różnica wysokości peronu (62 opinie)

Dziś (ze względu na zimowe warunki na drogach) postanowiłem wybrać się do pracy SKM. Trafiłem na nowego Impulsa 2. Przeskok w technologii (w porównaniu do E47)jest ogromny, komfort i poziom hałasu też super, natomiast wątpliwości mam do różnic wysokości peronów. Dla młodego zdrowego człowieka to nie jest jakiś problem, ale dla osób które mają problem z poruszaniem może być to nieakceptowalne. Dlaczego więc inwestując w nowe pociągi, nie została wzięta pod uwagę tak istotną rzecz? Zobacz więcej
Dziś (ze względu na zimowe warunki na drogach) postanowiłem wybrać się do pracy SKM. Trafiłem na nowego Impulsa 2. Przeskok w technologii (w porównaniu do E47)jest ogromny, komfort i poziom hałasu też super, natomiast wątpliwości mam do różnic wysokości peronów. Dla młodego zdrowego człowieka to nie jest jakiś problem, ale dla osób które mają problem z poruszaniem może być to nieakceptowalne. Dlaczego więc inwestując w nowe pociągi, nie została wzięta pod uwagę tak istotną rzecz? Zobacz więcej


- Przeskok w technologii (w porównaniu do EN57) jest ogromny, komfort i poziom hałasu też super, natomiast wątpliwości mam do różnic wysokości peronów. Dla młodego, zdrowego człowieka to nie jest jakiś problem, ale dla osób, które mają problem z poruszaniem, może być to nieakceptowalne. Dlaczego więc, inwestując w nowe pociągi, nie została wzięta pod uwagę tak istotna rzecz? - pyta jeden z naszych czytelników.

SKM: te impulsy docelowo na połączeniach regionalnych



Przedstawiciele SKM przypominają, że pociągi nie będą docelowo jeździć po linii SKM.

- Zgodnie z zapowiedziami władz województwa pojazdy te zostaną skierowane do obsługi połączeń regionalnych, na których większość peronów ma wysokość 76 cm, a na takiej właśnie wysokości jest podłoga w tych Impulsach - odpowiada Tomasz Złotoś.
Zwraca uwagę, że poza linią PKP SKM, ale na trasie obsługiwanej przez SKM (odcinek Rumia-Lębork), perony mają niższą wysokość niż na linii PKP SKM. Tam wsiadanie do tych Impulsów jest wygodniejsze niż do pojazdów z podłogą o wysokości 96 cm.

Od 2025 roku pociągi do obsługi linii SKM. Problemu wysokości nie będzie



Przy kolejnych pociągach, które dotrą do Trójmiasta, takich problemów już nie będzie.

Przypomnijmy, że w połowie 2025 roku ma się rozpocząć dostawa 20 pojazdów w wersji aglomeracyjnej do obsługi odcinka Gdańsk Śródmieście-Wejherowo. Jak zapowiada rzecznik SKM, będzie to zupełnie nowy typ pojazdu, zbudowany specjalnie dla województwa pomorskiego.

W nich podłoga będzie już na wysokości 96 cm - czyli takiej, jaką mają perony na linii PKP SKM.

- Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że te 20 centymetrów różnicy wysokości pomiędzy peronami na linii PKP SKM a podłogą w nowych Impulsach dla niektórych pasażerów, np. tych poruszających się na wózkach, jest niedogodnością. Pojazdy te wyposażone są w kilka rodzajów ramp umożliwiających wjazd i wyjazd. Jak w każdym pociągu PKP SKM osoby korzystające z wózków, które czekają na wyznaczonych miejscach, przy których zatrzymuje się czoło pojazdu, mogą liczyć na pomoc kierownika pociągu - opowiada.


Kampania informacyjna dla pasażerów



Jak zaznacza, SKM przygotowało również multimedialną kampanię informacyjną dla naszych pasażerów informującą o konieczności zachowania ostrożności przy wsiadaniu i wysiadaniu. Komunikaty emitowane są zarówno na peronach, jak i w pojazdach.

- Te Impulsy eksploatujemy od 7 grudnia i po tych kilku tygodniach możemy już stwierdzić, że ta kampania jest skuteczna, a skargi na tę różnicę wysokości są nieliczne. Natomiast z różnych źródeł wiemy, że wielu pasażerów docenia korzyści wynikające z możliwości podróży tymi pojazdami - kończy Złotoś.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (208) ponad 10 zablokowanych

  • Jachałem tym nowym składem i komunikaty o nadchodzącej stacji były przesunięte o jedną stację. Super sprawa dla turystów, którzy są pierwszy raz w trójmieście.

    • 5 1

  • (6)

    Za wysoko - zle, za nisko - zle, jak równo tez zle bo za duża przestrzeń miedzy pociągiem a peronem ! Jezu litości ! Nie macie innych problemow w życiu ?!

    • 1 11

    • nie myśl tylko o sobie (4)

      osoby na wózkach inwalidzkich , osoby starsze, ojcowie z dziećmi w wózkach - pomyśl o nich

      • 5 2

      • Byłem świadkiem jak chłopak na wózku wjeżdżał do tego Impulsa. (3)

        Był zdziwiony jak go zapytałem, czy był to dla niego kłopot. Powiedział, że było dużo łatwiej niż przy wsiadaniu do starej skmki.

        • 1 3

        • zeskoczył

          ciekawe jak mu się wysiadało. 20 cm stopnia pod górę

          • 4 0

        • fake

          • 1 1

        • tak? - to ciekawe, czy się cieszył jak wysiadał z 20 cm schodem do pokonania.

          • 0 0

    • no właśnie, proszę nie zawracać duszy panom kolejarzom

      Kanapka z pasztetem sama się nie zje

      • 1 0

  • "Inteligent"

    Proponuję aby SKM zamontował większe koła w tych składach

    • 3 2

  • Wszystko gra (1)

    Wózki inwalidzkie i ludzi na nich jeżdżących mamy gdzies. Podobnie starszych i matki z dziećmi w wózkach.
    Prawo Nas nie obowiązuje przecież to tylko tymczasowo. Jak cały ten kraj. Lepiej możne odrazu oddajemy całość Niemcom Ruskim albo Australii. Tak dobrze napisałem Australii może poza ruskimi oni wszyscy potrafią w państwo bo Nam to jakoś od 1000lat nie wychodzi. Nadal jestesmy osobnymi drużynami siedzącymi w lesie,czekajac na swojego Mieszka

    • 2 2

    • Faktycznie poza tym, że masz jakieś problemy emocjonalne, to ''wszystko gra''.

      A na marginesie, skoro ruskim też nie wychodzi to dlaczego chcesz in zrobić prezent?

      • 2 0

  • Mam 70+ i nie wiem w czym problem.

    Po co to jęczenie? Zwyczajnie cały czas trzeba uważać na wszystko dookoła, czy ma się 20 czy 80 lat i tyle.

    • 4 5

  • (5)

    Ciekawe, że w roku 1953 pojechały pierwsze składy SKM z Gdanska do Gdyni . Były to składy niemieckie ET 165, ET 166 i ET 167 , które u nas otrzymały oznaczenie EW 90, EW 91 i EW 92 . Były to składy dwuwagonowe , z czterema drzwiami w każdym wagonie spinane po cztery w jeden pociąg czyli osiem wagonów. Były one zasilane prądem stałym 800 V i najstarsze pochodziły z lat dwudziestych XX wieku . Spisywały się znakomicie i miały wejścia idealnie dopasowane do peronu bez żadnej dziury . Następowala szybka wymiana pasażerów dzięki czterem drzwiom. W roku 1976 towarzysz EDward Gierek postaowił, że wszytsko trzeba ujednolicać . Pod nóż poszła SKM na 800 Volt - uzasadnienie bo była przestarzała i brak części zamiennych. Ciekawe, że Berlinie , nigdzie też już nie było do nich części zamiennych te same składy najstarsze ET 165 jeździły do 1998 roku z charaterystycznymi drewnianymi siedzeniami ( sam w 1996 jechałem takim składem ) . Zastąpili je tymczasowo skladami EN 57 i przepieli sieć na 3000 Volt pradu stłego jak na cełaje sieci . To tymczasowo trwa do dzisiaj. Oczywiścei EN 57 nie miały takiej dynamiki przy ruszaniu i miały dwoje drzwi zamiast czterech . Trezba było na siłę wytaczac sie kolejki, do jeszcze miały one przedsionki jak w ruchu regionalnym. Przy drzwiach miały schodki do niskich peronów, które nie pasowały do wysokich peronów . Pojawiły się pod koniec lat 70-tych EW 58 jako dedykowane dla SKM ki gdańskiej , ale były one zbyt ciężkie i miały za słabe silniki. Nie mogły sobie poradzic w ruchu miejskim. Te z koeli miały wejścia o wiele wyżej niż perony. N askutek częstych awarii składy te ostatecznei wycofano na początku lat 90-tych . Zreszta było ich stosunkowo mało , bo i tak królowały kible czyli EN 57. Jak teraz słyszę, że impulsy to tylko tymczasowo , a zaraz pojawią się dopasowane dla SKM Gdańsk składy , to przypomijna się sytuacja jak po 1976 . Pytanie ile jeszcze lat będzie trwała ta tymczasowość. Czy panowie kolejraez mają coś z mózgami . Czy PKP to st

    • 8 2

    • EW58 za słabe?? (2)

      One miały silnik w każdym wagonie i przyspieszenie dwa razy większe niż EN57. Jak się mijały dwa UFO ( tak je nazywano) to czasem podstacja zasilająca nie wyrabiała. Fajne story, ale nieprawdziwe.

      • 2 0

      • One były super

        • 0 2

      • Opory rozruchowe na dachu, a każdy EZT /trójczlon/ EW 58 cięższy o ponad 20 ton od EN57
        najgorsza konstrukcja za epoki PRL-u

        • 1 0

    • (1)

      EW58 miały dwa wagony silnikowe ,więc miały większą moc i przyspieszenie od wspomnianych EN57. Miały silniki trakcyjne na stałe połączone szeregowo, więc były energochłonne. Wyprodukowano ich nie kilka sztuk, a 28. Ostatnie dwa egzemplarze przestały liniowo jeździć w 2011 roku, a nie na początku lat 90tych. Miały nawet zostać zmodernizowane, ale koszt ich modernizacji był zbyt wysoki.

      • 2 0

      • Pamiętam jak one szybko ruszały!

        • 1 0

  • Newag za niedługo będzie mógł poopowiadać bajki w sądzie

    Ciekawe czy nowe pociągi newagu będą również miały wgrane funkcjonalne blokady? I będą stały w polu albo w serwisie

    • 5 1

  • Polak maruda

    • 1 7

  • Mnie tam nic nie przeszkadza.

    • 0 4

  • SKM (6)

    Tylko stare jeszcze NRD owskie wagony trzymały standardy,wejścia były na równi z peronem.Co mi z tego,że teraz są ładniejsze,wygodniejsze w środku, jak nie mogę swobodnie wejść/wyjść. Decydentów związać w pęczek i wysłać w kosmos.Co mi z tego,że za rok mają być odpowiednie,to rok z życia.Z kolejki korzystają nie tylko młodzii jeszcze sprawni.Nadal liczy się idea a nie człowiek,a socjalizm u nas już dawno przepadł.Nie ma alternatywy w transp.publ. na dojazd z Gdyni do Gdańska a tu loteria,pojedziesz lub nie,bo nie wiadomo na jakie wagony trafisz.Społeczeństwo się starzeje ,seniorzy chcą odwiedzać Gdańsk/Wejherowo relaksacyjnie,nie tylko w drodze do lekarza,a tu głupia jak na XXI wiek rzeszkoda.Współczuję wszystkim młodym o kulach ,na wózkach i z innymi dysfunkcjami ruchu.Kolej jest dalej odklejona od pasażera.

    • 8 1

    • To proszę się przejachać Regio poza Trójmiastem.

      Na niektórych peronach trzeba podnieść nogę o pół metra i jakoś ludzie dają radę.

      • 0 0

    • NRD-owskie? (3)

      Z czasów wojny? Grubo :)

      • 2 0

      • Popłynął z tym NRD - ale ogólnie to były najlepsze składy dla SKM (2)

        • 1 0

        • A to się zgadza

          • 1 0

        • S-Bahn Berlin.

          Za czasów Muru Berlińskiego po wschodniej stronie te kolejki też jeżdziły. Do NRD można było jechać na dowód. Do Berlina Zachodniego potrzebny był paszport i wiza.

          • 0 1

    • Sam jesteś odklejony. Od reczywistości.

      Olimpia Zugi, które trafiły na linię SKM woziły pasażerów na olimpiadę w Berlinie. Gwarantuję, że o NRD nikt wtedy nawet nie myślał :).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane